Warsztaty P^3.2





Czym jest parametryka?


Projektowanie parametryczne lub formalnie Projektowanie Generatywne (Generative Design) jest procesem twórczym, którego rezultat wygenerowany komputerowo jest kontrolowany poprzez zestaw zasad lub algorytmów zdefiniowanych przez projektanta. Poprzez ciągły rozwój technologiczny i tym samym szybki wzrost mocy obliczeniowych współczesnych komputerów technika ta pozwala na nieograniczone możliwości wieloparametrycznego testowania rozwiązań. Stanowi to optymalizacyjnych i formotwórczych współczesnym projektantom. W 1992 roku Celestino Soddu sformułował definicję projektowania generatywnego jako „morfogeniczny proces używający nieliniowych systemów algorytmów tworzących nieskończone, nieograniczone i niepowtarzalne rezultaty, dokładnie tak samo jak w Naturze”. Projektowanie generatywne bardzo szybko zostało zaimplementowane do celów architektury. Techniki parametryczne znajdują swoje zastosowanie głównie w procesie szukania formy, optymalizacji funkcji budynku jak i symulacji pewnych jego zachowań.

Przebieg


Projekt P^3.2 to kolejna odsłona projektu P^3. Po sukcesie pierwszej edycji w głowach organizatorów jak i uczestników P^3 zrodził się pomysł kontynuacji projektu. Tak jak i w przypadku pierwszej edycji, kiedy to studenci zauważyli potrzebę zaprojektowania pawilonu - formy znajdującej się na terenie kampusu Politechniki Łódzkiej, która mogłaby integrować studentów, tak i tej edycji przyświecał konkretny cel - zaprojektowania formy użytkowej w postaci mebli zdobiących wnętrze Instytutu Architektury Politechniki Łódzkiej. W opinii organizatorów w budynku brak jest miejsca oraz wyposażenia, które umożliwiałoby efektywną pracę, integrację czy odpoczynek. 

Podobnie jak w zeszłym roku została ona podzielona na dwa etapy: naukę oprogramowania i warsztaty projektowe.


Korzystając z możliwości jakie dają narzędzia projektowania parametrycznego, organizatorzy Warsztatów P^3.2 podczas semestru letniego roku akademickiego 2013/2014 stworzyli platformę nauki oprogramowania stosowanego do projektowania parametrycznego (Rhinoceros + Grasshopper), a następnie, wraz z grupą 30 studentów – uczestników warsztatów, które miały miejsce na przełomie września i października 2014 roku– zaprojektowali obiekty małej architektury wzbogacające wnętrze Instytutu Architektury i Urbanistyki PŁ. Są to być nie tylko meble, ale przede wszystkim wielofunkcyjne instalacje, pełniące rolę np. ekspozytorów, blatów roboczych czy po prostu wygodnych siedzisk, stanowiąc przy tym interesujące przestrzenne rzeźby.






Przestrzeń ingerencji obejmuje południowy aneks korytarza piątego piętra Instytutu AiU. Obecnie studenci nie mają komfortowych warunków do dyskusji, wspólnej pracy między zajęciami, prezentacji projektów czy odpoczynku. 

Długie korytarze na każdym piętrze, których łącznie jest 8, nie stanowiły nigdy wyzwania dla projektantów mebli czy architektów wnętrz, których jest nadto w Instytucie. Jako studenci ambitni i aktywni związani z kołem naukowym KĄT chcemy zrealizować zaprojektowane podczas warsztatów P^3.2 meble.




Rezultaty


Dotychczasowymi rezultatami drugiej edycji warsztatów P^3.2 są trzy w pełni opracowane numerycznie projekty parametrycznych mebli, które mają stanąć na terenie Instytutu Architektury i Urbanistyki. 


Pierwszym z nich jest projekt „The Tree” (zdj.1), który oprócz funkcji dekoracyjnej służyć może jako miejsce odpoczynku, spotkań i pracy. Jego strzelista i rozłożysta forma przyciąga wzrok, wzbogaca i urozmaica przestrzeń. Dzięki temu ma szansę służyć jako miejsce prezentacji projektów studenckich.

Drugi opracowany projekt „Spiral form” (zdj.2) ma formę rozrzeźbionej przestrzennej spirali, która może służyć za siedzisko, leżankę i miejsce prezentowania prac dyplomowych studentów. Mebel składa się z przekrojów ze sklejki o zwiększonym zagęszczeniu w miejscu siedzisk i oparć.

Trzecim z opracowanych projektów „Geco” (zdj.3) jest koncepcja zestawu: stołu i ławki w obłych, organicznych kształtach. Ciekawa, zaskakująca i elegancka w swojej prostocie forma w połączeniu z funkcjonalnością (szeroki, długi blat stołu i wygodne siedziska ławki) sprawiają iż mebel spełnia funkcję nie tylko przedmiotu codziennego użytku, ale i nowoczesnej, parametrycznej rzeźby.


zdj.1 "The Tree"

zdj.2 "Spiral Shape"                             zdj.3 "Geco"       



Uczestnicy oprócz plansz z wizualizacjami i szczegółowymi wyjaśnieniami koncepcji zrealizowali również laserowo wycięte, tekturowe modele swoich pomysłów w skali 1:10. Wraz z planszami i wizualizacjami modeli zostały one zaprezentowane podczas Festiwalu Kół Naukowych w grudniu 2014 roku.



Cele


Naszym tegorocznym celem jest realizacja w skali 1:1 projektu „The Tree”. Model zostanie wykonany ze sklejki drewnianej. Elementy zostaną wycięte na wzór przygotowanego już za pomocą oprogramowania Rhino+Grasshopper modelu przy użyciu technologi CNC. Składanie mebla, które odbędzie się z pomocą uczestników warsztatów stanie się dodatkowym elementem integracyjnym studenckiej społeczności Politechniki Łódzkiej. 


Lista uczestników projektu:

Tutorzy:
  1. Oleg Soroko
  2. Sebastian Białkowski
  3. Aleksander Dynarek
  4. Piotr Kluszczyński

Uczestnicy:
  1. Babska Małgorzata
  2. Boltulenis Ivan
  3. Giełzak Andrzej
  4. Gołębiewska Aleksandra
  5. Grabowska Karolina
  6. Firmowska Katarzyna
  7. Kiełbik Maria
  8. Kręcijasz Marcelina
  9. Salomońska Alicja
  10. Sibrecht Joanna
  11. Stawiński Łukasz
  12. Strzelczyk Monika
  13. Sumińska Karolina
  14. Tranda Alicja
  15. Walczak Magdalena
  16. Zasada Katarzyna
  17. Madalińska Maria
  18. Rochala Aleksandra
  19. Rodzeń Paulina
  20. Świątek Aleksander
  21. Wróblewska Martyna








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwatorzy